
Digitalt reisemagasin med reiseguider, reiseartikler og restaurant anmeldelser med fokus på kulinariske matopplevelser.
Annonse
Oppdatert 18.04.2023
6 viktige reisetips
Det er flere ulike regler når det kommer til forsikring og hvilke rettigheter man har når uhellet først skjer. Her får du 6 reisetips uavhengig av destinasjonen. Dette er en pekepinn og det er ulike retningslinjer og rettigheter avhengig av hvilken reiseforsikring, flyselskap og den digitale booking tjenesten man benytter.
Annonse
Booking.com1.
Om du skal benytte deg av en reiseforsikring som tilbys gjennom en bank så har de ulike bankene forskjellige regler for at reiseforsikringen skal være gyldig. Dette kan være for eksempel at hele reisen – både fly og hotell må være kjøpt på samme kort for å gjelde. Noen har kjøp over 50% av reisen for å aktivere reiseforsikringen og er noe mange ikke er observant på.
2.
Visste du at om kofferten din blir stjålet eller noe av innholdet borte underveis så trenger forsikringsselskapet dokumentasjon på innholdet i kofferten. Dette kan være alt fra kosmetikk, hudpleie, hårpleie, klær, elektronikk og lignende. For har du noen gang tenkt på hva den helhetlige summen du har med deg på tur er? Det er også lurt å se om forsikringen din dekker det helhetlige beløpet av en vare, de fleste forsikringsselskaper dekker for eksempel enkelt varer opp til 15 000 kr. Om du reiser med en eller flere verdisaker som overstiger en viss sum skal denne ha egen forsikring for å bli dekt ved tyveri, skade og lignende.
3.
Det o-store spørsmålet om hvilken koffert man burde kjøpe seg. Er det verdt å legge penger i en Samsonite vs Beckmann? Om du mottar en skadet koffert på flyplassen skal skaden registreres før man forlater flyplassen hvis ikke så har reiseselskapet rett til å avslå skademeldingen. Man får en rekke tilbud for en skadet koffert: valg av ny, men ikke alltid av det samme merke. Anbefales koffert med TSA-lås, spesielt ved innreise til USA. Bagasjen skal ha merkelapp på utsiden og på innsiden på engelsk, husk å merk med kontaktinformasjon og ikke med privat hjemmeadresse.
4.
Føre-var-prinsippet er en gylden regel å ha i bakhodet når man skal ut å reise. Uhell kan ramme alle og når man først er så uheldig så kan det være lurt å vite hva man har rett på og ikke. Husk at elektronikk og andre verdier i en høyere sum skal være i håndbagasjen og at bortkommet elektronikk ikke dekkes av reiseselskapet eller av forsikringsselskapet.
4.
Hva er dine rettigheter om et hotell har vært sleip og oppgitt feil informasjon på sine fasiliteter og kvalifikasjoner? Om rommet du fikk tildelt ikke var riktig i forhold til det du bestilte og hotellet ikke kan tilby et annet rom må du ta kontakt med den digitale booking tjenesten du benyttet deg av så raskt som mulig. Her kan du få ulike tilbud som prisavslag om du velger å bli værende på rommet eller bli flyttet til et nytt hotell.
5.
Husk å betal i den valutaen som er i landet du reiser til, slik får du best utbytte av pengene dine. Dermed kan du og benytte deg av Tax Refund, for mer informasjon om Tax Global Blue her.


Travelhedge
Travelhedge er et digitalt reisemagasin med reiseguider, reiseartikler og restaurant anmeldelser med fokus på kulinariske matopplevelser
© 2017 – 2023 – alle rettigheter forebeholdt